blogi
leipäteksti
- +
maanantaina 16.3.2009 klo 15:12
Vauhtisokeutta

Käväisin Jyväskylässä, en hiljattain, mutta - hetkinen - tarkemmin ajatellen vierailusta taitaa olla peräti viisitoista vuotta. No, ikääni nähden ei hirveän pitkä aika. Kaupungin läpi rakennettua moottoritietä en aikaisemmin ollut nähnyt.

    Seminaarin iltatilaisuudessa otin vapauden kertoa kaupunginjohtajalle kuinka röyhkeästi uusi väylä katkaisee minun ja monien muiden mielestä kaupungin ja järven välisen yhteyden. Päivällä olin yrittänyt kävellä vanhalta yliopistoalueelta sillan yli uudelle puolelle, mutta törmännyt toistuvasti moottoritiehen.

    Kaupunginjohtajan katse tummeni, tai ainakin kuvittelin niin. Moottoritie on välttämätön, koska (a) liikenneruuhkat katoavat, (b) onnettomuudet vähenevät ja (c) kaupunki saa dynaamisen piristysruiskeen. Jotenkin näin mies sanoi ja hävisi näkyvistä.
    Todella hiljattain eli toista viikkoa sitten seurasin televisiosta ohjelmaa, jonka aiheena oli Savonlinnan läpi suunniteltu moottoritie. Toimittaja otti vapauden kertoa kaupunginjohtajalle kuinka röyhkeästi uusi väylä katkaisee hänen ja monien muiden mielestä kaupungin ja järven välisen yhteyden.
    Kaupunginjohtajan katse tummeni, tai ainakin kuvittelin niin. Moottoritie on välttämätön, koska (a) liikenneruuhkat katoavat, (b) onnettomuudet vähenevät ja (c) kaupunki saa dynaamisen piristysruiskeen. Jotenkin näin mies sanoi ja hävisi näkyvistä.
    Kaupungin johtokaan tuskin muodostaa mielipiteitään yksinäisillä hiihtoretkillä Rukan lumilla. Pysähdyin siis miettimään minkälaisia intressiryhmiä vastausten takana saattaisi piileksiä.
    Liikenneinsinöörit katsovat hallitsevansa moottoritien rakentamisen syyt ja seuraukset, mutta pääpaino on teknisluonteisissa asioissa. Rahat hankkeisiin myöntää hallitus tiehallinnon laatimien tarvearvioiden pohjalta. Ministeriöiden keskinäinen työnjako estää toisenlaisten näkökohtien huomioimisen.
    Valtuutettujen joukossa on (liian) paljon elinkeinoelämän edustajia ja autoiluun vailla kritiikkiä suhtautuvia miehiä.  Moottoritie lisää paineita purkaa nykyistä rakennuskantaa uudisrakentamisen tieltä, helpottaa pääsyä perifeerisiin ostokeskuksiin, kuihduttaa jalankulkuetäisyydellä sijaitsevia palveluja ja syrjii autottomia.
    Kaupungin asukkaita ei kuunnella, koska he eivät ole asiantuntijoita. Vaille huomiota jätetään vanhan kaupunkirakenteen säilyttämisestä koituvat kulttuuriset ja taloudelliset hyödyt. Vetovoima heikkenee ja turistien kiinnostus ehtyy. Asukkaiden sitoutuminen omaan kotikaupunkiinsa vähenee ja alttius muuttaa pois lisääntyy.
    Kuvitelkaa vertailun vuoksi minkälaista katastrofia nk. Polvisen suunnitelma rakentaa moottoritie pääkaupungin historiallisten kaupunginosien läpi olisi toteutuessaan merkinnyt sekä helsinkiläisille että koko maalle.
    Asiantuntijoiden keskinäinen luottamus perustuu siihen, ettei ammatillisia reviirirajoja rikota. Politiikkojen tehtävä on kokonaisvaltainen päätöksenteko, mutta heiltä puuttuu sekä tietoa että uskallusta. Valtaa siirtyy ja lokeroituu demokraattisen kontrollin ulkopuolella toimiville asiantuntijoille.
    Kaupungin virkamiesten mielestä hankkeesta on pelkästään positiivisia seurauksia. Yksin tämän takia lausunnot kuulostavat minun ja monien muiden korvissa tosiasioista piittaamattomilta tekosyiltä.

Arne Nevanlinna
Artikkelivarasto
Sillä lailla
Kansallisesta kansainvälisyyteen
Apropos Intia
Oi noita kahviloita
Ajatuksia arjesta
Vanhan kirkon puisto
Ennakkoluuloja
Pitkästä aikaa
Naurettavaa
Nomen est omen
Jäähyväiset aseelle
Kieleni minut tekevi
Klubilla tavataan
Ymmärrettävää
Ennen kokousta
Vauhtisokeutta
Legenda
Tuttua ja tuntematonta
Temppu ja kuinka se tehdään
Ennustamisen vaarallinen taito
Rahan hinta
Politiikan puolesta
Olen feministi
Uudet vaatteet
21st Century Kartanonkoski
Joulun korvilla
Pelottavaa
Epätieteellisiä muistutuksia
Pampulapolitiikkaa
Helsingissä
Aatosta jaloa ja alhaista mieltä
Olen suomalainen
Laiha sopu
Nukkeja kerrakseen
Hollitupa Kiasma
Maan tapa?
Maksatusta
Viitteitä viitoista
Connecting people
Kirkastuksia
Otan Naton?
Hämmentävää
Ankkalammikkoja
Jo riittää ilveily tää
Transatlanttisia suhteita
Ripeästi ja huolella
Konstit on monet
Miehet kertovat
Isiltä pojille
Eleitä
Tasa-arvoa kehityspolitiikkaan
Palaveri
Rantasauna
Mannerheimin näköinen mies
Hyvää uutta vuotta
Hyvää joulua
Hyvää pikkujoulua
Tasa tasa arvo
Itsenäisyys
Logos
Jako kahteen
Hyvä niinkin
Doku doku mentti ...
Jokapojan epäuutisia
Suuri harppaus
Maître d'
Episodi
Niin ei ole jos siltä näyttää
Satu karhusta ja mesikämmenestä
Sipoo
Porttikonkeja ja takapihoja
Suomalainen keskustelu
Myyvätkö huonot uutiset paremmin kuin hyvät?
Eliittejä on monenlaisia
Ei mitään, herra presidentti
Tervetuloa Suomeen?
Byro byro kraatti ...
Pilssivesiä
Sairaalasta subjektiivisesti
Rumat talot
Fundamentalistit
Esplanadit
Liisa, Matti ja Mikael
Jestas
Myönnytyksiä
Maisema
Kiinalainen juttu
Mielikuvia
Meidän kesken
Stadspark är ingen ekonomiskog
Johdon mukaista
Tuntuuko tutulta
Varmuuden vuoksi
Pitkä jälki
Duuni
Herkullinen artikkeli
Kieliopillisia havaintoja
Kun on tunteet
Mellakat
Erottaja
Erottaja
Erikoisia tapauksia
Kepu ei petä milloinkaan
Sillä lailla
Tapaus Latifi
Kysymyksiä
Diana
Räystäät
Puhelinluettelot
Lyhyet
Ping Pong
Minä ja Sauli
Literature Blogs - Blog Top Sites