Käväisin Jyväskylässä, en hiljattain, mutta - hetkinen - tarkemmin ajatellen vierailusta taitaa olla peräti viisitoista vuotta. No, ikääni nähden ei hirveän pitkä aika. Kaupungin läpi rakennettua moottoritietä en aikaisemmin ollut nähnyt.
Seminaarin iltatilaisuudessa otin vapauden kertoa kaupunginjohtajalle kuinka röyhkeästi uusi väylä katkaisee minun ja monien muiden mielestä kaupungin ja järven välisen yhteyden. Päivällä olin yrittänyt kävellä vanhalta yliopistoalueelta sillan yli uudelle puolelle, mutta törmännyt toistuvasti moottoritiehen.
Kaupunginjohtajan katse tummeni, tai ainakin kuvittelin niin. Moottoritie on välttämätön, koska (a) liikenneruuhkat katoavat, (b) onnettomuudet vähenevät ja (c) kaupunki saa dynaamisen piristysruiskeen. Jotenkin näin mies sanoi ja hävisi näkyvistä.
Todella hiljattain eli toista viikkoa sitten seurasin televisiosta ohjelmaa, jonka aiheena oli Savonlinnan läpi suunniteltu moottoritie. Toimittaja otti vapauden kertoa kaupunginjohtajalle kuinka röyhkeästi uusi väylä katkaisee hänen ja monien muiden mielestä kaupungin ja järven välisen yhteyden.
Kaupunginjohtajan katse tummeni, tai ainakin kuvittelin niin. Moottoritie on välttämätön, koska (a) liikenneruuhkat katoavat, (b) onnettomuudet vähenevät ja (c) kaupunki saa dynaamisen piristysruiskeen. Jotenkin näin mies sanoi ja hävisi näkyvistä.
Kaupungin johtokaan tuskin muodostaa mielipiteitään yksinäisillä hiihtoretkillä Rukan lumilla. Pysähdyin siis miettimään minkälaisia intressiryhmiä vastausten takana saattaisi piileksiä.
Liikenneinsinöörit katsovat hallitsevansa moottoritien rakentamisen syyt ja seuraukset, mutta pääpaino on teknisluonteisissa asioissa. Rahat hankkeisiin myöntää hallitus tiehallinnon laatimien tarvearvioiden pohjalta. Ministeriöiden keskinäinen työnjako estää toisenlaisten näkökohtien huomioimisen.
Valtuutettujen joukossa on (liian) paljon elinkeinoelämän edustajia ja autoiluun vailla kritiikkiä suhtautuvia miehiä. Moottoritie lisää paineita purkaa nykyistä rakennuskantaa uudisrakentamisen tieltä, helpottaa pääsyä perifeerisiin ostokeskuksiin, kuihduttaa jalankulkuetäisyydellä sijaitsevia palveluja ja syrjii autottomia.
Kaupungin asukkaita ei kuunnella, koska he eivät ole asiantuntijoita. Vaille huomiota jätetään vanhan kaupunkirakenteen säilyttämisestä koituvat kulttuuriset ja taloudelliset hyödyt. Vetovoima heikkenee ja turistien kiinnostus ehtyy. Asukkaiden sitoutuminen omaan kotikaupunkiinsa vähenee ja alttius muuttaa pois lisääntyy.
Kuvitelkaa vertailun vuoksi minkälaista katastrofia nk. Polvisen suunnitelma rakentaa moottoritie pääkaupungin historiallisten kaupunginosien läpi olisi toteutuessaan merkinnyt sekä helsinkiläisille että koko maalle.
Asiantuntijoiden keskinäinen luottamus perustuu siihen, ettei ammatillisia reviirirajoja rikota. Politiikkojen tehtävä on kokonaisvaltainen päätöksenteko, mutta heiltä puuttuu sekä tietoa että uskallusta. Valtaa siirtyy ja lokeroituu demokraattisen kontrollin ulkopuolella toimiville asiantuntijoille.
Kaupungin virkamiesten mielestä hankkeesta on pelkästään positiivisia seurauksia. Yksin tämän takia lausunnot kuulostavat minun ja monien muiden korvissa tosiasioista piittaamattomilta tekosyiltä.