Television Voimala-nimisen ohjelman aihe oli naisten valta ja vallattomuus. Läsnä oli viisi naista ja yksi mies.
Kesken asiallisen keskustelun naistenlehden päätoimittaja lausahti, että koska eduskunta on koko kansan pienoismalli (?), viidesosa mieskansanedustajista lyö vaimojaan.
Koska minä vuorostani en tiedä mistä tuo koko kansaa koskeva tieto on peräisin, turvaudun jälleen kerran fiktioon.
- Gallupista päivää. - Päivää. - Lyöttekö vaimoanne? - En (70 %). - En, vaimo lyö minua (10 %) - Kyllä (20 %). Otanta oli edustava (sekä Eirasta että Kontulasta, kaukopuhelut liian kalliita) ja kattava (kaksisataaviisikymmentä/kaksi ja puoli miljoonaa miestä). Tosin luotettavia vastaajia oli vähemmän, sillä osa löi luurin korvaan, osa ei ollut kotona ja osa valehteli. Mutta hyvä näinkin.
Eikö päätoimittaja todellakaan tiedä, että kansanedustajien koulutus- ja tulotaso on huimasti korkeampi kuin suomalaisten keskimäärin, muista eroista puhumattakaan?
Jos ei tiedä, esitän valitteluni lehden lukijoille.
Jos tietää, onnittelen heitä siitä, että päätoimittajalla on loistava ironian ja huumorin taju.
*
Näin televisiomainoksen, jossa istuva koira pitelee tassuillaan tuvan lattialle levitetyn Maaseudun Tulevaisuuden etusivua. Asento on ryhdikäs ja katse valpas. Oheisteksti kertoo ylpeästi, että kyseessä on maan kolmanneksi luetuin lehti. Päinvastoin kuin tavallisesti herätti tämä mainos minussa joukon kysymyksiä.
- Onko tarkoitus viestiä, että myös koirat lukevat Maaseudun Tulevaisuutta?
- Onko tarkoitus viestiä, että vain koirat lukevat Maaseudun Tulevaisuutta?
- Onko levikkiin laskettu mukaan vain koirat, vain ihmiset tai molemmat?
- Onko odotettavissa, että mainos kasvattaa lehden myyntiä?
Hetken harkittuani jouduin vastaamaan viimeiseen kysymykseen kielteisesti. Niinpä jäin odottamaan korvaavaa mainosta, jossa isäntä lohduttaa surun lyyhistämää koiraansa ja sanoo että älä välitä, kyllä sinä saat lukea mitä lehteä ikinä vain haluat - nyyhkäisy - pääasia että luet.